مای گیلا، حس خوب طبیعت

محولات غذایی ۱۰۰ درصد ارگانیک

مای گیلا، حس خوب طبیعت

محولات غذایی ۱۰۰ درصد ارگانیک

detail-blog
دسامبر 29, 2022

روش تشخیص برنج ایرانی اصیل از برنج خارجی و تقلبی در چند دقیقه!

فهرست مطالب

نحوه تشخیص برنج ایرانی از خارجی

سال‌ های زیادی است که در کشور ما علاوه بر محصولات ایرانی، محصولات خارجی زیادی به فروش می‌رسند. این محصولات اگرچه دارای مزایا و ویژگی‌ های خاصی هستند اما تفاوت‌ های عمده‌ ای نیز با محصولات ایرانی دارند. برنج ایرانی یکی از همین محصولات است که چندین و چند سال است در کنار رقیب خود یعنی برنج خارجی، به مردم ارائه می‌شود. از آنجایی که نوع برنج و خواص آن برای مصرف کنندگان اهمیت زیادی دارد، باید با تفاوت‌ هایی که برنج ایرانی با سایر برنج‌ های وارداتی دارد آشنا باشید.

بررسی‌ های صورت گرفته در زمینه فروش برنج ایرانی حاکی از آن است که این نوع از برنج از نظر عطر و بو، ظاهر، خاصیت و کیفیت با برنج‌ های خارجی متفاوت است. اگر می‌خواهید بدانید که این تفاوت‌ ها، چه تفاوت‌ هایی هستند، اگر به دنبال بهترین برنج در میان انبوهی از انواع برنج هستید و اگر می‌خواهید شاخص‌ های انتخاب برنج اصیل و ایرانی را یاد بگیرید، با ما در ادامه همراه باشید.

در تشخیص برنج ایرانی از خارجی چه فاکتور هایی مهم است؟

حتما شما هم تا کنون به این فکر کرده‌ اید که در تشخیص برنج ایرانی از برنج‌ های خارجی، کدام فاکتور ها اهمیت دارند. دیگر همه ما می‌دانیم که یکی از دغدغه‌ های پر مصرف در ایران، برنج است که از ارزش غذایی فوق العاده بالایی هم برخوردار است. امروزه چهار نوع برنج سفید، قرمز، قهوه‌ ای و سیاه در سر تا سر جهان کشت می‌شود. در کشور ما ایران بخش عمده‌ ای از برنج، برنج سفید است که خواص بسیاری دارد. این برنج به دلیل این که به برنج‌های وارداتی شبیه است، سخت‌ تر تشخیص داده می‌شود.

از سوی دیگر، ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که همواره متقلبان به دنبال سود بیشتر هستند. بازار فروش برنج نیز از این قاعده کلی جدا نیست. پس باید با نحوه تشخیص برنج ایرانی از خارجی آشنا باشیم تا بتوانیم بهترین برنج را خریداری کنیم.

از سوی دیگر، ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که همواره متقلبان به دنبال سود بیشتر هستند. بازار فروش برنج نیز از این قاعده کلی جدا نیست. پس باید با نحوه تشخیص برنج ایرانی از خارجی آشنا باشیم تا بتوانیم بهترین برنج را خریداری کنیم. در ادامه به برخی از مهم‌ ترین تفاوت‌ هایی که برنج ایرانی با سایر انواع برنج دارد، اشاره‌ شده است.

عطر زیاد و مطبوع برنج اصلی ایرانی

برنج ایرانی عطر خوبی دارد. این عطر آن قدر محسوس و بی‌نظیر است که نمی‌توان هیچ برنجی را با برنج ایرانی مقایسه کرد؛ بنابراین شما می‌توانید به کمک این روش و با استفاده از این تفاوت برنج ایرانی را با سایر برنج‌ها مقایسه کنید.

نحوه مشخص کردن برنج ایرانی از خارجی با توجه به عطر برنج در ادامه آمده است:

  • برنج خارجی در کف یکی از دست‌ها ریخته و برنج ایرانی را در کف دست دیگر بریزید.
  • هر دو برنج را بو کنید.
  • برنجی که عطر خوبی از آن به مشامتان می‌رسد، برنج ایرانی است.

 

بسیاری از افراد سودجو برای این که بتوانند برنج‌ های کم کیفیت یا بی کیفیت خارجی را به جای برنج‌ های ایرانی به مشتریان بفروشند، برنج خارجی و ایرانی را با هم ترکیب می‌کنند. همین مسئله باعث خوش بو شدن برنج خارجی شده و کار را برای شما سخت می‌کند. برای حل این مشکل بهتر است که چند دانه برنج را برداشته و آن را فوت کنید. سپس این برنج را در دهان بگذارید. اگر همچنان برنج بوی مطبوعی دارد، یعنی ایرانی است.

پخت مناسب و میزان ری برنج ایرانی

تفاوت دیگری که برنج ایرانی با برنج خارجی دارد، تفاوت در پخت است. تمامی آشپزانی که مدام با برنج ایرانی سر و کار دارند، می‌دانند که این نوع از برنج رطوبت ندارد. به همین دلیل پس از این که با آب تماس پیدا می‌کند، تغییر اندازه می‌دهد. این در صورتی است که برنج‌ های خارجی چنین نیستند. علاوه بر این، برنج ایرانی خوش پخت‌تر و خوش طعم‌ تر از سایر برنج‌ ها است. زمانی که برنج ایرانی را دم می‌گذارید، عطر آن ‌همه جا پخش می‌شود. البته به این نکته هم توجه داشته باشید که طرز پخت برنج ایرانی با سایر برنج‌ ها کمی متفاوت‌ تر و دشوارتر است.

ظاهر برنج ایرانی اصلی

از دیگر راه‌ هایی که می‌تواند در تشخیص برنج ایرانی از خارجی شما را یاری کند، ظاهر برنج است. برنج‌ های تقلبی و خارجی دارای ترک‌ هایی در سطح خود هستند و به راحتی خرد یا شکسته می‌شوند. این برنج‌ ها در زمان تولید و بسته بندی در معرض هوای سرد و باد قرار گرفته و طعم دلپذیر خود را نیز از دست داده‌ اند. برنج‌ های اصلی ایرانی از نظر ظاهری دارای رنگی سفید و غیر شفاف هستند و ترک ندارند. این برنج ها پس از پخته شدن خمیر نمی‌شوند و حتی شکنندگی هم ندارند. البته توجه به ظاهر یک برنج برای مشخص کردن کیفیت برنج کافی نیست.

ارزش غذایی

از دیگر تفاوت‌ هایی که میان برنج ایرانی و خارجی دیده می‌شود، تفاوت در ارزش غذایی است. برنج ایرانی یک منبع بسیار خوب برای دریافت انواع ویتامین‌ ها، مواد معدنی و مواد تقویتی است که جایگاه ویژه‌ ای در بین غلات دارد. این برنج می‌تواند انرژی بدن را تا حد زیادی افزایش دهد. اگرچه برنج‌ های خارجی هم این خواص را دارند اما میزان آن کمتر از برنج ایرانی است.

مشخصه‌ های برنج تقلبی چیست؟

مشخصه های برنج تقلبی

همان طور که گفتیم، در حال حاضر بازار فروش انواع برنج تقلبی و بی کیفیت داغ است. پس علاوه بر این که باید نحوه تشخیص برنج ایرانی از خارجی را بلد باشید، باید بدانید که برنج تقلبی چه ویژگی‌ هایی دارد. در صورتی که این ویژگی‌ ها را بشناسید، تشخیص برنج ایرانی از سایر برنج‌ ها برای شما آسان‌تر می‌شود.

چند ویژگی بارز برنج تقلبی در ادامه آمده است:

  • مقاومت زیاد برنج تقلبی در برابر نور خورشید: برای این که برنج ایرانی را از برنج‌ های خارجی تشخیص دهید، کافی است که این برنج را در یک شیشه بریزید و این شیشه را در محلی قرار دهید که نور خورشید مداوم به آن می‌تابد. چنانچه برنج پس از گذشت چند روز کپک زد، یعنی ایرانی و اصل است. در غیر این صورت شک نکنید که برنج تقلبی است. در کل نور خورشید برای برنج‌ های با‌ کیفیت مضر است و باعث تخریب آن‌ها می‌شود اما برنج‌ های تقلبی مقاومت زیادی در برابر نور خورشید دارند.
  • چگالی کمتر از چگالی آب در برنج تقلبی: راه دیگر برای تشخیص برنج ایرانی از خارجی، چگالی آن است. برای این که با توجه به چگالی محصول خارجی را از محصول ایرانی تشخیص دهید، ابتدا باید مقداری برنج را در آب بریزید. اگر این برنج به قسمت ته ظرف پر از آب رفته و ته نشین شود، یعنی برنج اصلی است. اگر برنج در سطح آب بماند و ته نشین نشود، یعنی تقلبی است. در این صورت باید بدانید که برنج موجود در سطح آب مقادیر زیادی از پلاستیک و مواد مضر را در ساختار خود جای داده است. بدیهی است که خوراکی‌ های این چنینی برای بدن انسان و سلامی او ضرر زیادی دارند.
  • مقاومت در برابر پودر شدن برنج تقلبی: همچنین شما می‌توانید برای تشخیص برنج ایرانی از هاون استفاده کنید. اگر برنج خارجی در هاون کوبیده شود، هیچ اتفاقی نمی‌افتد و این برنج پودر نمی‌شود. برنج ایرانی در هاون به خوبی پودر می‌شود. این نشانگر این است که برنج ایرانی پلاستیک و مواد مضر و افزودنی‌ های دیگر ندارد.
  • شفافیت بالای برنج تقلبی: اگر دقت کنید، متوجه می‌‌شوید که برنج ایرانی رنگ شیری دارد و شفاف نیست اما برنج خارجی شفافیت زیادی دارد. اگر با چنین برنج‌ هایی مواجه شدید، بهتر است از خرید آن‌ ها صرف نظر کنید.
  • مقاومت در برابر رطوبت در برنج تقلبی: برنج‌ های تقلبی در برابر رطوبت مقاومت زیادی دارند. برای تست کردن این نوع از برنج، کافی است که سه روز برنج را در هوای معمولی گذاشته و آن را خیس کنید. اگر بعد از سه روز برنج کپک بزند، برنج اصلی است. در غیر این صورت برنج تقلبی است و نباید مصرف شود.

مطلب پیشنهادی:

آزمونی برای تشخیص برنج ایرانی از سایر برنج‌ ها

اگر چه مشخصه‌ های زیادی وجود دارند که برنج ایرانی را از برنج خارجی متمایز می‌کند اما همواره تشخیص برنج ایرانی از خارجی، دشوار است. تنها افرادی که اغلب با برنج سر و کار دارند یا کشاورزان و شالی کاران توانایی تشخیص برنج خوب از برنج بی کیفیت را دارند. راه‌ های زیادی ذکر شده‌اند که به کمک آن‌ ها می‌توانید این برنج ها را از هم تشخیص دهید.

امروزه اکثر افراد از یک آزمون مشترک برای تشخیص برنج ایرانی از خارجی استفاده می‌کنند. این افراد ابتدا برنج را به مدت سه روز در آب خیس می‌کنند و ان را در دمای محیط قرار می‌دهند. چنانچه بعد از سه روز برنج کپک نزند، این برنج پلاستیکی است و به درد نمی‌خورد. برنج ایرانی به دلیل این که مواد معدنی زیادی دارد، در دمای محیط سالم باقی نمی‌ماند و کپک می‌زند. شما عزیزان در این زمینه می‌توانید از راهنمایی‌ های مشاورین مای گیلا استفاده‌ کنید.

سخن آخر

ما در این مطلب در مورد نحوه تشخیص برنج ایرانی با خارجی صحبت کردیم و تفاوت‌ های این دو برنج را برایتان بیان نمودیم. مشخص کردن برنج خوب از بد، کار سختی است. شما باید ابتدا ویژگی‌ های برنج‌ های خارجی و ایرانی را بشناسید. سپس این دو برنج را از هم تشخیص دهید. اغلب اوقات برنج‌ های ایرانی دارای رنگی شیری و عطر و بویی دلپذیر هستند. این در حالی است که عطر برنج‌ های معطر پاکستانی، هندی، تایلندی و ارژانتینی به گرد پای بوی برنج ایرانی هم نمی‌رسد.

افزون بر این، کپک زدن برنج ایرانی در مواجهه با نور افتاب و رطوبت و چگالی کم این برنج می‌تواند راهی برای شناخت برنج ایرانی باشد.

شاید این مطالب هم دوست داشته باشید:

به مای گیلا امتیاز دهید! / میانگین:4.1

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مای‌گیلا، برند تخصصی مواد غذایی ارگانیک و فروشگاه آنلاین است که به صورت متمرکز و با هدف عرضه محصولات با کیفیت و طبیعی نظارت شده در سراسر کشور فعالیت می‌کند. مای‌گیلا با بکارگیری نیروی کار جوان ، تحقیق و ارزیابی محصولات خود همواره در زمینه
اشتغال آفرینی، تغذیه سالم و طبیعی می کوشد. از جمله ویژگی های برند مای گیلا می‌توان به سبد‌ تنوعی بالا، بسته بندی اختصاصی، محصول کاملا طبیعی و ارسال به سراسر کشور اشاره کرد. ما با انتخاب و دستچین کردن محصولات غذایی نظیر برنج، چای و دمنوش، زیتون، خشکبار ودیگر انواع محصولات طبیعی همواره سعی در حفظ کیفیت و تنوع محصولات‌مان داریم.
مجموعه و برند گیلای من (مای گیلا | Mygila) آماده پذیرش پیشنهادات و انتقادات شما می باشد

همیشه در کنار شما هستیم

کلیه حقوق برای برند و مجموعه گیلای من (مای گیلا) محفوظ است.

بستن

کالاها

دسته بندی ها

  • ورود با پیامک
  • ورود با رمز
user

سفارش شما بسته به نوع ارسال ( پست، تیپاکس یا باربری) و محل شما بین ۱ تا ۵ روز کاری به دستتان می‌رسد.

بله، تمامی قیمت های محصولات مای گیلا بروز هستند.

بله در صورت نارضایتی و یا آسیب کالا میتوانید محصول خود را به راحتی مرجوع کنید و وجه کامل آن را دریافت نمایید.

با مراجعه به حساب کاربری خود ویا ارتباط با کارشناس و پشتیبان مای گیلا می‌توانید به راحتی سارش خود را پیگیری کنید. 

شماره یا شناسه سفارش، کدی چهار رقمی است که پس از ثبت سفارش از طریق پیامک و همچنین صفحه تایید موفقیت آمیز خرید به سفارش شما تعلق میگیرد که از طریق آن می‌توانید سفارش خود را پیگیری یا مرجوع کنید.

پاسخ سوال خود را پیدا نکردید؟ از ما بپرسید، همیشه به سوالات شما پاسخ میدیم: