مای گیلا، حس خوب طبیعت

محولات غذایی ۱۰۰ درصد ارگانیک

مای گیلا، حس خوب طبیعت

محولات غذایی ۱۰۰ درصد ارگانیک

detail-blog
اکتبر 13, 2022

حشره برنج چیست؟ 8 راه از بین بردن شپشک برنج فوری!

فهرست مطالب

حشره برنج یا شپشک برنج از جمله مشکلاتی است که گاهی اوقات ممکن است پس از خرید برنج، در صورت نگهداری آن در شرایط خاص، به وجود بیاید. در شرایطی که برنج خریداری شده، در محیط مناسبی برای رشد این حشره‌ ها قرار گیرد، این حشرات در داخل آن شروع به رشد و تخمک گذاری و همچنین خوردن دانه‌ های برنج می‌کنند. در صورت مشاهده پخش شدن این حشرات در داخل خانه و در میان رختخواب‌ ها، به راحتی می‌توان با کمک اسپری حشره کش آن‌ ها را از بین برد؛ اما برای از بین بردن آن‌ ها در داخل برنج، روش‌های مختلفی وجود دارد که در این مطلب به آن‌ ها خواهیم پرداخت.

یکی از سوالات رایج در میان خریداران برنج این است که حشره برنج از کجا می آید؟ یا اینکه روش از بین بردن و مقابله با حشره برنج چیست؟ در ادامه به طور کامل به سوالات از این قبیل پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید 🙂

به طور کلی برای جلوگیری از حشره افتادن برنج، بهتر است که خرید برنج به صورت تازه و به اندازه نیاز انجام گیرد و زمان مناسب برای خرید برنج، به صورت هر دو ماه یکبار توصیه می‌شود.

حشره برنج برنج چیست؟

حشره برنج که دارای نام علمی Sitophilus oryzae و نام عمومی Rice weevil است، در ایران با نام شپشک برنج نیز شناخته می‌شود. این حشره در حقیقت آفت کوچکی است که ممکن است به برخی از محصولات مانند برنج، گندم و ذرت زده و از آن‌ ها تغذیه کند و سوراخ‌ های ریزی در آن‌ها به وجود بیاورد. این آفت از مزرعه وارد برنج شده و در داخل آن باقی می‌ماند و تا پیش از رشد، با چشم غیر مسلح دیده نمی‌‌شود. این حشره تا پیش از بالغ شدن، معمولا مراحل رشد خود را در داخل دانه‌های برنج می‌گذراند و عمدتا تا پیش از ایجاد شپشک بالغ، کسی متوجه وجود این حشره در داخل برنج خود نمی‌شود.

این حشره از لحاظ شکل ظاهری دارای یک سر به صورت خرطومی شکل است. این حشره که ۳ تا ۵ میلی متر طول دارد، به رنگ قهوه‌ ای تیره و یا می‌توان گفت قهوه‌ ای مایل به سرخ یا سیاه است و دارای بال بوده و قادر به پرواز کردن است و در تاریکی جذب نور می‌شود، به همین دلیل ممکن است در قسمت‌ های دیگر منزل نیز مشاهده شود.

شپشک برنج بالغ به سرعت از جایی به جای دیگر پرواز می‌کند و تا ۳۰ روز می‌تواند زنده بماند و روزانه ۴ تخم نیز در مغز غلات می‌گذارد که لارو ها نیز پس از ۳ روز از تخم خارج می‌شوند. لارو شپشک نیز پا ندارد و به رنگ سفید شیری است.

یک حشره برنج می‌تواند در حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ تخم در طول زندگی خود بگذارد که لارو های آن پس از ۳ روز از تخم‌ ها خارج شده و ابتدا به شفیره تبدیل می‌شوند و پس از ۱۵ الی ۱۶ روز به شپشک بالغ تبدیل می‌شوند.

شپشک برنج چگونه بوجود می آید؟

تخم این حشرات در هر یک از مراحل کاشت، داشت و یا برداشت و حتی در هنگام انبار کردن برنج، ممکن است بر روی برنج قرار بگیرد. در صورتی که این برنج در شرایط مناسبی برای رشد این حشرات قرار بگیرد، فعالیت آن‌ها به سرعت آغاز شده و شروع به تکثیر می‌کنند؛ به طوری که پس از مدتی آن کیسه برنج، پر از حشره برنج می‌شود.

از آنجایی که گرما و رطوبت دو عامل مهم و تأثیرگذار هستند که موجب رشد سریع شپشک برنج می‌شوند؛ بنابراین به منظور کاهش سرعت رشد و تکثیر شپشک برنج و نگهداری طولانی مدت آن، بهتر است برنج را در یک محل خنک و فاقد رطوبت نگهداری کرد.

در فرآیند تولید برنج، رطوبت شالی باید به ۸ درصد برسد که به دلیل این که این کار به صرف زمان و هزینه بیشتری نیاز دارد، متأسفانه برخی از تولید کنندگان برنج به منظور تولید برنج با قیمت پایین‌تر، این کار را به درستی انجام نمی‌دهند. اما توجه داشته باشید که اگر فرآیند تولید برنج به درستی انجام گیرد، بسیار دیرتر حشره خواهد کرد؛ بنابراین بهتر است در هنگام خرید برنج ایرانی، آن را از یک برند شناخته شده و از یک فروشگاه معتبر تهیه کنید.

روش‌ های از بین بردن حشره برنج

راه از بین بردن حشره برنج

برای از بین بردن شپشک برنج در منزل، روش‌ های مختلفی وجود دارند که در اینجا به برخی از آن‌ ها اشاره می‌کنیم.

استفاده از قرص سیر یا قرص ضد بید

استفاده از این روش برای از بین بردن حشره برنج بسیار ساده است. به این ترتیب که پس از تهیه قرص‌ های گیاهی سیر یا ضد بید از داروخانه‌ ها، آن‌ ها را مطابق دستورالعمل نوشته شده بر روی بسته بندی آن‌ ها، در داخل کیسه‌ های برنج قرار می‌دهید تا آفت‌ های موجود در داخل برنج را از بین ببرند.

مطلب پیشنهادی:

تعویض گونی برنج

گونی برنجی که شپشک زده، حتما باید تعویض شود. چرا که شپشک‌ ها در داخل گونی نیز رشد کرده و حتی ممکن است در آن تخم‌ گذاری نیز کرده باشند؛ بنابراین بهتر است این برنج ابتدا از داخل گونی خارج شده و در یک سینی بزرگ ریخته شوند و پس از استفاده از قرص سیر در داخل برنج و یا قرار دادن برنح در زیر آفتاب، برنج‌ها در یک گونی جدید ریخته شوند و گونی قدیمی نیز دور انداخته شود تا تخم شپشک در داخل منزل پخش نشود.

قرار دادن برنج زیر نور آفتاب

به طور کلی شپشک‌ ها از نور آفتاب گریزانند. به همین دلیل اگر برای مدت طولانی در معرض نور آفتاب قرار بگیرند، از برنج خارج می‌شوند. البته توجه به این نکته مهم نیز ضروری است که قرار دادن برنج به مدت خیلی طولانی در آفتاب، موجب پوک شدن و همچنین کاهش خواص آن نیز می‌شود؛ بنابراین بهتر است پارچه‌ ای را در حیاط منزل و یا در پشت بام پهن کرده و برنج را روی آن بریزید و هر ساعت به آن سر بزنید تا در صورت اطمینان از رفتن شپشک‌ ها، سریعا برنج را به گونی برگردانید تا از آسیب رسیدن به بافت برنج جلوگیری کنید.

استفاده از گوگرد

برای این منظور می‌توان از یک جعبه کبریت کمک گرفت که با قرار دادن آن‌ها در داخل گونی برنج، به دلیل گوگرد موجود در کبریت‌ ها، حشره برنج یا شپشک برنج از داخل برنج خارج خواهد شد و دلیل این امر نیز این است که این حشرات به شدت از گوگرد متنفر هستند.

استفاده از میخک و برگ بو

از روش‌ های دیگر از بین بردن شپشک برنج در منزل، استفاده از میخک و یا برگ بو است. بدین ترتیب که با قرار دادن مقداری میخک خشک شده در داخل کیسه برنج که به عنوان ادویه در غذا ها استفاده می‌شود، می توان این حشرات را از داخل برنج خارج کرد. البته درصورتی که بخواهید برنج شما به این آفت گرفتار نشود، به منظور پیشگیری نیز می‌توانید مقداری از این میخک خشک شده را در اطراف کیسه برنج قرار دهید تا شپشک‌ ها را از آن دور نگه دارید. برگ بو که با نام برگ چریش نیز شناخته می‌شود، همین کارکرد را دارد و می‌تواند این حشرات را از برنج دور نگه دارد.

قرار دادن برنج در فریزر

سرما نیز همانند آفتاب و حرارت، می‌تواند شپشک‌ ها را از بین ببرد. به این ترتیب که با قرار دادن برنج به مدت ۴ روز تا یک هفته در داخل فریزر، این موجودات ریز از بین می‌روند و پس از آن به راحتی می‌توان برنج سالم را در بسته بندی‌های جدید نگهداری کرد.

استفاده از تله‌ های چسبی

استفاده از تله‌های چسبی نیز روش دیگری برای از بین بردن حشره برنج در منزل است. البته استفاده از این تله‌ های چسبی زمانی کاربرد دارد که برنج را در یک فضای باز مانند زیر نور آفتاب قرار داده‌اید تا شپشک‌ ها از آن خارج شوند. در این شرایط استفاده کردن از تله‌ های چسبی موجب می‌شود که شپشک‌ ها به هنگام فرار و خروج از برنج، به این تله‌ ها بچسبند و بعد از مدتی بر روی آن‌ ها کشته شوند؛ بنابراین این تله‌ ها کمک می‌‌کنند تا شپشک‌ ها در منزل پخش نشوند و بدین ترتیب از تخمک گذاری مجدد آن‌ ها نیز جلوگیری می‌شود.

روش‌ های دیگر از بین بردن حشره برنج

علاوه بر مواردی که در بالا ذکر شد، روش‌ های دیگری مانند استفاده از سنگ نمک، زنجبیل، سیر تازه و خشک و همچنین زردچوبه هم می‌تواند موجب از بین رفتن شپشک برنج شود. اما توصیه می‌شود که به هیچ وجه از قرص برنج استفاده نکنید، چرا که قرص برنج یک ماده سمی و فوق العاده خطرناک و کشنده است و اگر چه در کوتاه مدت این موجودات را از بین می‌برد، اما در صورتی که مقدار بسیار کمی از آن نیز وارد بدن شود، منجر به مسمویت و حتی مرگ می‌شود.

اگر سوالی در مورد این مطلب داشتید میتونید از طریق بخش نظرات از کارشناسان مای گیلا بپرسید.

امیدوارم که این مطلب مفید واقع شده باشه.

 

سوالات متداول

حشره برنج به شدت از نور آفتاب، میخک و برگ بو، بوی سیر تازه و خشک، بوی گوگرد و همچنین زردچوبه و… بیزار است.

بله، شپشک برنج بالغ دارای بال بوده و قادر به پرواز است.

خیر، از نظر پزشکی حشره برنج هیچ خطری برای سلامتی انسان ندارد اما اگر برای مدت طولانی‌ در برنج بماند سبب پودر شدن و از بین رفتن بافت برنج خواهد شد.

شاید این مطالب هم دوست داشته باشید:

به مای گیلا امتیاز دهید! / میانگین:4.6

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مای‌گیلا، برند تخصصی مواد غذایی ارگانیک و فروشگاه آنلاین است که به صورت متمرکز و با هدف عرضه محصولات با کیفیت و طبیعی نظارت شده در سراسر کشور فعالیت می‌کند. مای‌گیلا با بکارگیری نیروی کار جوان ، تحقیق و ارزیابی محصولات خود همواره در زمینه
اشتغال آفرینی، تغذیه سالم و طبیعی می کوشد. از جمله ویژگی های برند مای گیلا می‌توان به سبد‌ تنوعی بالا، بسته بندی اختصاصی، محصول کاملا طبیعی و ارسال به سراسر کشور اشاره کرد. ما با انتخاب و دستچین کردن محصولات غذایی نظیر برنج، چای و دمنوش، زیتون، خشکبار ودیگر انواع محصولات طبیعی همواره سعی در حفظ کیفیت و تنوع محصولات‌مان داریم.
مجموعه و برند گیلای من (مای گیلا | Mygila) آماده پذیرش پیشنهادات و انتقادات شما می باشد

همیشه در کنار شما هستیم

کلیه حقوق برای برند و مجموعه گیلای من (مای گیلا) محفوظ است.

بستن

کالاها

دسته بندی ها

  • ورود با پیامک
  • ورود با رمز
user

سفارش شما بسته به نوع ارسال ( پست، تیپاکس یا باربری) و محل شما بین ۱ تا ۵ روز کاری به دستتان می‌رسد.

بله، تمامی قیمت های محصولات مای گیلا بروز هستند.

بله در صورت نارضایتی و یا آسیب کالا میتوانید محصول خود را به راحتی مرجوع کنید و وجه کامل آن را دریافت نمایید.

با مراجعه به حساب کاربری خود ویا ارتباط با کارشناس و پشتیبان مای گیلا می‌توانید به راحتی سارش خود را پیگیری کنید. 

شماره یا شناسه سفارش، کدی چهار رقمی است که پس از ثبت سفارش از طریق پیامک و همچنین صفحه تایید موفقیت آمیز خرید به سفارش شما تعلق میگیرد که از طریق آن می‌توانید سفارش خود را پیگیری یا مرجوع کنید.

پاسخ سوال خود را پیدا نکردید؟ از ما بپرسید، همیشه به سوالات شما پاسخ میدیم: