مای گیلا، حس خوب طبیعت

محولات غذایی ۱۰۰ درصد ارگانیک

مای گیلا، حس خوب طبیعت

محولات غذایی ۱۰۰ درصد ارگانیک

detail-blog
ژانویه 4, 2023

فرق برنج نیم دانه با لاشه چیست؟ مقایسه تخصصی این 2 برنج!

فهرست مطالب

در این مقاله قصد داریم در مورد فرق برنج نیم دانه با لاشه از نظر نوع پخت، نحوه مصرف و کاربرد هر کدام توضیح دهیم؛ اما از آنجایی که هر دو نوع این برنج‌ ها، از دانه‌ های برنج شکسته تشکیل شده‌ اند، ابتدا به بررسی علت شکسته شدن دانه‌ های برنج می‌پردازیم.

دانه‌ های برنج پس از جدا کردن سبوس و جوانه برنج، در کارخانه‌ ها و کارگاه‌ های شالی کوبی، وارد مرحله سفید کردن می‌شود و در دستگاه شالیکوبی به کمک یک کاردک سفید می‌شوند. در این مرحله ممکن است دانه‌ های برنج به دلایل مختلفی از جمله نارس بودن و ضعیف بودن، آفت زدگی، شالی کوبی غیر اصولی، فرسودگی دستگاه شالی کوبی، عدم مهارت کافی برای کار با دستگاه شالی کوبی و… دچار شکستگی گردند.

علاوه بر عوامل ذکر شده، عوامل دیگری نیز ممکن است موجب شکسته شدن دانه‌ های برنج گردند که عبارتند از: حمل و نقل نادرست، نداشتن مهارت و آگاهی کافی از شیوه صحیح انبارداری و همچنین رعایت نکردن نکات فنی در هنگام بسته بندی و انتقال.

از طرف دیگر تغییرات آب و هوایی نیز یکی از عوامل مهمی است که موجب شکسته شدن دانه‌ های برنج می‌گردد. به این ترتیب که اگر شالی‌های در حال رسیدن، دچار بارندگی، باد، سرما و یا گرمای شدید شوند، کیفیت دانه‌ های برنج کاهش یافته و پوک می‌گردند که در نهایت موجب خرد شدن دانه‌ های برنج می‌شود. کاشت برنج در خاک نامناسب و استفاده از کود و سم نامناسب نیز از عواملی هستند که موجب کاهش کیفیت دانه‌ های برنج و خرد شدن آن‌ ها می‌گردند.

توجه داشته باشید که برنج‌ های زود رس از دسته گرم، از جمله برنج‌ های هاشمی و طارم نیز نسبت به برنج‌ های سرد مقاومت کمتری داشته و در نتیجه از این برنج‌ ها نیم دانه و لاشه بیشتری هم به دست می‌آید.

فرق برنج نیم دانه با لاشه در چیست؟

دانه‌های برنج در حالت کلی از لحاظ سایز و اندازه به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

  • دانه
  • لاشه
  • و نیم دانه

به برنجی که پس از برداشت و شالی کوبی، به صورت کاملا سالم و عاری از هر گونه شکستگی به دست می‌آید، برنج دانه گفته می‌شود. برنج نیم دانه نیز همانطور که از نام آن مشخص است، برنجی است که از لحاظ ظاهری، نصف یا کم‌تر از نصف باشد و معمولا به اندازه یک سوم برنج سالم است. برنج لاشه نیز از لحاظ ظاهری بزرگ‌تر از نیم دانه و کوچک‌تر از دانه است و معمولا به اندازه دو سوم برنج سالم است. به این ترتیب می‌توان گفت که اصلی‌ ترین تفاوت برنج نیم دانه با لاشه در اندازه ظاهری و سایز آن‌ هاست. البته توجه داشته باشید که در برنج‌ های نیم دانه و لاشه، درصد کمی برنج سالم نیز وجود دارد.

نحوه جداسازی برنج نیم دانه و لاشه

برنج‌ های نیم دانه و لاشه از الک کردن برنج به وسیله دستگاهی به نام دستگاه بوجار به دست می‌آیند. معمولا تاجران و فروشندگان بزرگ برنج به منظور بالا بردن کیفیت محصول برنج خود، این برنج‌ های نیم دانه و لاشه را از برنج دانه و سالم جدا می‌کنند. نحوه جدا سازی این برنج‌ ها نیز به این ترتیب است که برنج را پس از برداشت، به وسیله دستگاه‌ های مخصوص، خشک و سفید کرده و سپس آن‌ ها را سورت یا الک می‌کنند تا بتوانند برنج‌ های دانه را از برنج شکسته جدا کنند. در مرحله بعد دوباره این برنج شکسته الک می‌شود، تا دانه‌ های ریز تر که برنج‌ های نیم دانه هستند، جدا شوند. در نهایت برنجی که باقی می‌ماند، همان برنج لاشه است.

کاربرد برنج نیم دانه و لاشه

همانطور که گفتیم مهم‌ترین فرق برنج نیم دانه با لاشه در اندازه دانه‌ های آن‌هاست؛ اما از لحاظ کیفیت، هیچ تفاوتی با برنج دانه ندارند. از این رو این نوع برنج‌ ها به دلیل قیمت مقرون به صرفه‌ ای که دارند، جهت مصارف شخصی و روزانه بسیار مناسب هستند. به ویژه این که بسیاری از افراد از این نوع برنج‌ ها جهت تهیه برنج به روش کته و دمپخت گوجه استفاده می‌کنند و همچنین این برنج‌ ها به دلیل چسبندگی بالایی که دارند، برای تهیه برنج‌ های قالبی نیز مناسب هستند؛ اما چندان مناسب برنج آبکش و مهمانی نیستند. اگرچه این مورد در رابطه با برنج لاشه اینگونه نیست. برخی از برنج های لاشه از جمله برنج لاشه هاشمی مای گیلا کیفیت بسیار بالایی دارند و بعد از پخت اصلا متوجه تفاوت ظاهری آن ها با برنج سالم (دانه) نخواهید شد. بنابراین هیچ مشکلی در تهیه برنج لاشه به صورت آبکش نیست.

علاوه بر این، برنج‌ های لاشه و نیم دانه به منظور تهیه غذاهای ترکیبی مانند آش، شیر برنج، شله زرد، فرنی و سوپ کاربرد زیادی دارند. از طرف دیگر این نوع برنج‌ ها را می‌توان آرد کرده و از آرد برنج حاصل برای تهیه انواع نان‌ ها و شیرینی‌ ها استفاده کرد.

کیفیت برنج نیم دانه و لاشه

فرق برنج نیم دانه با لاشه تنها در ظاهر آن‌هاست و شامل کیفیت آن‌ ها نمی‌شود. کیفیت برنج نیم دانه و لاشه بستگی به این دارد که متعلق به کدام نوع برنج باشند. بدیهی است که برنج‌ های ایرانی دارای کیفیت بالاتر، برنج نیم دانه و همچنین برنج لاشه با کیفیت‌ تری نیز خواهند داشت. به عبارتی هر چه کیفیت شالی بالاتر باشد، به طبع کیفیت برنج نیم دانه و یا لاشه آن هم بالاتر خواهد بود و در نتیجه قیمت بالاتری هم خواهند داشت. به عنوان نمونه برنج‌ های نیم دانه و یا لاشه هاشمی و طارم، نسبت به برنج‌ های لاشه و نیم دانه شیرودی دارای کیفیت و قیمت بالاتری هستند و استقبال بیشتری هم از آن‌ها می‌شود.

مزایای استفاده از برنج نیم دانه و لاشه

از انجایی که برنج‌ های نیم دانه و لاشه، نسبت به برنج‌ های دانه، قیمت پایین‌ تری دارند؛ بنابراین از لحاظ اقتصادی جزء برنج‌ های به صرفه محسوب می‌شوند. این در حالی است که عطر و طعم این برنج‌ ها نیز با برنج سالم هیچ تفاوتی ندارد و حتی این نوع برنج‌ ها به دلیل شکسته شدن دانه‌ ها دارای عطر بیشتری نیز هستند.

از طرف دیگر برنج‌ های لاشه و نیم دانه، نسبت به برنج‌ های سالم دارای هضم راحت‌ تری هستند؛ به همین دلیل برای مصارف روزانه افرادی که دارای مشکلات گوارشی هستند، مناسب‌ ترند.

فرق برنج نیم دانه با لاشه در پخت

پخت برنج‌ های نیم دانه و لاشه مانند برنج‌ های سالم است. تنها فرق برنج نیم دانه با لاشه از لحاظ پخت در این است معمولا برنج نیم دانه فقط به صورت کته تهیه می‌شود و پخت آن به صورت آبکش متداول نیست؛ اما برنج لاشه همچون برنج سالم، هم به صورت کته و هم به صورت آبکش تهیه می‌شود ولی به منظور خوش پخت‌تر شدن و کاهش میزان چسبندگی دانه‌ ها بهتر است به صورت آبکش تهیه شود. در برخی مواقع نیز برنج معمولی با دانه سالم را با برنج لاشه ترکیب می‌کنند تا از لحاظ اقتصادی به صرفه‌ تر باشد و برای مصارف روزانه مورد استفاده قرار می‌هند.

از جمله تفاوت‌ های پخت برنج نیم دانه و لاشه با برنج سالم نیز، علاوه بر چسبندگی بیشتر و شکل ظاهری، در مدت زمان پخت آن‌هاست. به این ترتیب که مدت زمان دم کشیدن برنج سالم در حدود ۳۵ الی ۴۵ دقیقه است که این زمان در مورد برنج‌ های لاشه و نیم دانه در حدود ۱۵ الی ۳۰ دقیقه است و در صورتی که از این نوع برنج‌ ها در آش، فرنی و … نیز مورد استفاده قرار گیرد، زمان پخت آن کاهش می‌یابد.

 

امیدواریم که این مقاله از مجله مای گیلا برای شما مفید بوده باشد، اگر سوال یا راهنمایی نیاز دارید در بخش نظرات یا گفتگو آنلاین با کارشناسان و پشتیبان های مای گیلا حتما درمیان بگذارید.

به مای گیلا امتیاز دهید! / میانگین:4.1

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مای‌گیلا، برند تخصصی مواد غذایی ارگانیک و فروشگاه آنلاین است که به صورت متمرکز و با هدف عرضه محصولات با کیفیت و طبیعی نظارت شده در سراسر کشور فعالیت می‌کند. مای‌گیلا با بکارگیری نیروی کار جوان ، تحقیق و ارزیابی محصولات خود همواره در زمینه
اشتغال آفرینی، تغذیه سالم و طبیعی می کوشد. از جمله ویژگی های برند مای گیلا می‌توان به سبد‌ تنوعی بالا، بسته بندی اختصاصی، محصول کاملا طبیعی و ارسال به سراسر کشور اشاره کرد. ما با انتخاب و دستچین کردن محصولات غذایی نظیر برنج، چای و دمنوش، زیتون، خشکبار ودیگر انواع محصولات طبیعی همواره سعی در حفظ کیفیت و تنوع محصولات‌مان داریم.
مجموعه و برند گیلای من (مای گیلا | Mygila) آماده پذیرش پیشنهادات و انتقادات شما می باشد

همیشه در کنار شما هستیم

کلیه حقوق برای برند و مجموعه گیلای من (مای گیلا) محفوظ است.

بستن

کالاها

دسته بندی ها

  • ورود با پیامک
  • ورود با رمز
user

سفارش شما بسته به نوع ارسال ( پست، تیپاکس یا باربری) و محل شما بین ۱ تا ۵ روز کاری به دستتان می‌رسد.

بله، تمامی قیمت های محصولات مای گیلا بروز هستند.

بله در صورت نارضایتی و یا آسیب کالا میتوانید محصول خود را به راحتی مرجوع کنید و وجه کامل آن را دریافت نمایید.

با مراجعه به حساب کاربری خود ویا ارتباط با کارشناس و پشتیبان مای گیلا می‌توانید به راحتی سارش خود را پیگیری کنید. 

شماره یا شناسه سفارش، کدی چهار رقمی است که پس از ثبت سفارش از طریق پیامک و همچنین صفحه تایید موفقیت آمیز خرید به سفارش شما تعلق میگیرد که از طریق آن می‌توانید سفارش خود را پیگیری یا مرجوع کنید.

پاسخ سوال خود را پیدا نکردید؟ از ما بپرسید، همیشه به سوالات شما پاسخ میدیم: