مای گیلا، حس خوب طبیعت

محولات غذایی ۱۰۰ درصد ارگانیک

مای گیلا، حس خوب طبیعت

محولات غذایی ۱۰۰ درصد ارگانیک

detail-blog
مارس 2, 2023

طرز تهیه آسان کاچی با آرد برنج

فهرست مطالب

کاچی یکی از خوشمزه‌ترین و مقوی ترین دسرهای ایران با بافتی لطیف و دستور پختی ساده است. این حلوای سنتی ایرانی را معمولاً مادربزرگ های دوست داشتنی برای زنان تازه زایمان کرده، افراد بیمار و کودکان تهیه می‌کردند تا به تقویت قوای آنها کمک کنند. این دسر خوشمزه در شهرهای مختلف ایران به روش‌های مختلف طبخ می‌شود و گاهی اوقات نام‌های مختلفی نیز دارد.

در تبريز به آن «قويماغ» و در اروميه «دوشاب» مي گويند (چون براي شيرين كردن مقداري شيره انگور تازه به آن اضافه می‌کنند) و در کرمان بادام، پسته، گردو و فندق را برای افزایش ارزش غذایی آن می‌افزایند. در بعضی از شهرها آن را با شکر و در بعضی جاها با کمی نمک و زردچوبه می خورند. اما مواد تشکیل دهنده کاچی بدون توجه به نام های مختلف و تغییرات جزئی در مواد تشکیل دهنده آن در مناطق مختلف ایران مشابه است.

این حلوای سنتی خوش طعم به راحتی آماده می شود و برای صبحانه یا به عنوان دسر در وعده های دیگر عالی است. در ایران نیز آن را با آرد برنج یا گندم تهیه می‌کنند. در این نوشته قصد داریم شما را با طرز تهیه کاربردی کاچی با آرد برنج آشنا کنیم.

مواد مورد نیاز برای 
آرد برنج = 5 قاشق غذاخوری
روغن یا کره = 3 قاشق غذاخوری
آب = 3 لیوان
گلاب = 3 قاشق غذاخوری
زعفران مخلوط با آب گرم = 2 قاشق غذاخوری
شکر = 5 قاشق غذاخوری

طرز تهیه کاچی با آرد برنج

• اولین مرحله تهیه کاچی با آرد برنج، آماده کردن شربت است. ابتدا شکر (یا نبات کوبیده شده یا عسل یا شیره انگور، بستگی به سلیقه تان دارد) را با آب مخلوط کنید و روی حرارت متوسط قرار بدهید تا شکر کاملا حل شود. توجه داشته باشید که لازم نیست شربت به قوام برسد. زمانی که دانه‌های شکر حل شد می‌توانید زعفران و گلاب را اضافه کنید. سپس زیر حرارت را خاموش کنید. ( اگر به جای شکر از نبات استفاده کردید حتما شربت را از صافی رد کنید)

• در مرحله بعد روغن ( روغن جامد معمولی یا روغن حیوانی هم میتوانید استفاده کنید) یا کره را داخل تابه ریخته و روی حرارت کم قرار بدهید تا کاملا آب شود. سپس آرد برنج الک شده را اضافه کنید و تا زمانی که رنگ آن طلایی نشده به تفت دادن ادامه دهید.

• در مرحله‌ بعد می‌توانید مقداری پودر هل و کمی دارچین اضافه کنید. توجه داشته باشید که استفاده زیاد از دارچین موجب تیره شدن رنگ کاچی می‌شود. اگر دوست دارید، می‌توانید ½ قاشق چایخوری زنجبیل نیز اضافه کنید. بعد از مخلوط کردن ادویه‌ها زیر حرارت را خاموش کنید و شربت را کم کم به مواد اضافه نمایید و مواد را خوب با هم مخلوط کنید تا یکدست بشود.

• سپس آن را در ظرف بریزید و کاچی خوشمزه خود را سرو کنید.

مطالب پیشنهادی:

نکات مهم در تهیه کاچی با آرد برنج

• در صورت تمایل می‌توانید با غلیظ شدن کاچی یا در حین تفت دادن آرد برنج، بادام، پسته و گردو را به آن اضافه کنید.

• ادویه‌های مخصوص کاچی شامل دارچین، رازیانه، زیره، فلفل سیاه، پودر زنجبیل، پودر هل، پودر گشنیز و زردچوبه است. ادویه‌ها را می‌توانید بنا به ذائقه خود به کاچی اضافه کنید.

• پخت و پز با زردچوبه و سایر ادویه‌ها به دستور خاصی نیاز ندارد، می‌توانید آنها را هنگام سرخ کردن آرد اضافه کنید. حدود یک چهارم قاشق چایخوری یا کمتر از هر کدام کافی است.

• در تهیه کاچی با آرد برنج می‌توانید شکر را با عسل، شیره انگور یا نبات زعفرانی جایگزین کرد. همچنین می‌توانید آب نبات های سنگی را خرد کنید یا در آب جوش بریزید تا حل شوند. تهیه کاچی با شیره انگور مانند شکر یا عسل است.

• مراحل دستور کاچی را می‌توان به ترتیب های مختلف انجام داد. می‌توانید ابتدا شربت را تهیه کنید و سپس به سراغ تفت دادن آرد برنج بروید یا می‌توانید هر دو را همزمان تهیه کنید و شربت داغ را در آرد بریزید. راه ایده آل این است که هم شربت و هم آرد گرم باشد.

• توجه داشته باشید که رنگ کاچی شما به مقداری که آرد را هم زده اید بستگی دارد.

• به طور کلی کاچی را با برنج یا آرد گندم درست می‌کنند. هم چنین اگر کاچی را هم با آرد گندم و هم با برنج دوست دارید، فقط 1/2 پیمانه آرد برنج را با 1/2 پیمانه آرد گندم مخلوط کنید و هر دو را الک کنید و آن را حتما گرم سرو کنید. هم چنین کره را می‌توان با روغن جامد یا حیوانی جایگزین کرد.

تزیین کاچی

• برای تزیین می‌توانید از پودر نارگیل، پسته یا خلال بادام استفاده کنید. البته با پودر دارچین هم می‌توان کاچی را تزیین کنید.

• هم چنین گل محمدی به دلیل عطر و بوی فوق العاده ای که دارد برای کاچی بهترین انتخاب است.

• به علاوه می‌توانید برای سرو از ظرف‌های بستنی خوری کوچک استفاده کنید و به سلیقه خود آن را تزیین نمایید.

فواید کاچی

کاچی کالری زیادی دارد و برای تقویت قوای جسمی بسیار مفید است. در برخی از مناطق ایران در تهیه آن از تخم مرغ هم استفاده می‌کنند که موجب می‌شود انرژی و ارزش غذایی آن بیش از پیش افزایش یابد. هم چنین زعفران استفاده در کاچی خاصیت آرام بخش، اشتها آور، ضد اسپاسم، ضد قلب و تقویت کننده حافظه دارد. از دیگر خواص این حلوای ایرانی می‌توان به تقویت عمومی بدن، درمان کم خونی (خون سازی) در دوران پس از زایمان و پس از بهبودی اشاره کرد.

به مای گیلا امتیاز دهید! / میانگین:4.7

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مای‌گیلا، برند تخصصی مواد غذایی ارگانیک و فروشگاه آنلاین است که به صورت متمرکز و با هدف عرضه محصولات با کیفیت و طبیعی نظارت شده در سراسر کشور فعالیت می‌کند. مای‌گیلا با بکارگیری نیروی کار جوان ، تحقیق و ارزیابی محصولات خود همواره در زمینه
اشتغال آفرینی، تغذیه سالم و طبیعی می کوشد. از جمله ویژگی های برند مای گیلا می‌توان به سبد‌ تنوعی بالا، بسته بندی اختصاصی، محصول کاملا طبیعی و ارسال به سراسر کشور اشاره کرد. ما با انتخاب و دستچین کردن محصولات غذایی نظیر برنج، چای و دمنوش، زیتون، خشکبار ودیگر انواع محصولات طبیعی همواره سعی در حفظ کیفیت و تنوع محصولات‌مان داریم.
مجموعه و برند گیلای من (مای گیلا | Mygila) آماده پذیرش پیشنهادات و انتقادات شما می باشد

همیشه در کنار شما هستیم

کلیه حقوق برای برند و مجموعه گیلای من (مای گیلا) محفوظ است.

بستن

کالاها

دسته بندی ها

  • ورود با پیامک
  • ورود با رمز
user

سفارش شما بسته به نوع ارسال ( پست، تیپاکس یا باربری) و محل شما بین ۱ تا ۵ روز کاری به دستتان می‌رسد.

بله، تمامی قیمت های محصولات مای گیلا بروز هستند.

بله در صورت نارضایتی و یا آسیب کالا میتوانید محصول خود را به راحتی مرجوع کنید و وجه کامل آن را دریافت نمایید.

با مراجعه به حساب کاربری خود ویا ارتباط با کارشناس و پشتیبان مای گیلا می‌توانید به راحتی سارش خود را پیگیری کنید. 

شماره یا شناسه سفارش، کدی چهار رقمی است که پس از ثبت سفارش از طریق پیامک و همچنین صفحه تایید موفقیت آمیز خرید به سفارش شما تعلق میگیرد که از طریق آن می‌توانید سفارش خود را پیگیری یا مرجوع کنید.

پاسخ سوال خود را پیدا نکردید؟ از ما بپرسید، همیشه به سوالات شما پاسخ میدیم: