مای گیلا، حس خوب طبیعت

محولات غذایی ۱۰۰ درصد ارگانیک

مای گیلا، حس خوب طبیعت

محولات غذایی ۱۰۰ درصد ارگانیک

detail-blog
ژانویه 12, 2023

14 خواص آب برنج و مضراتی که احتمالا نمیدانستید!

فهرست مطالب

آب برنج همان نشاسته‌ است که پس از پختن برنج یا خیساندن برنج باقی می‌ماند. مدت‌هاست که مردم بر این باورند که آب برنج موها را صاف و براق کرده و همچنین به رشد سریع‌تر آن کمک می‌کند، به همین دلیل زنان در چین، ژاپن و آسیای جنوب شرقی از قرن‌ها پیش از آن به عنوان درمانی برای مو استفاده می‌کردند. اما اولین استفاده شناخته شده از آن، بیش از ۱۰۰۰ سال پیش در ژاپن بود.

این ماده شگفت انگیز دارای انواع مختلفی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای آمینه است که برای زیبایی پوست و مو و همچنین سلامت آن‌ها بسیار مورد استفاده قرار می‌‍‌گیرد؛ به طوری که استفاده از آن به عنوان یک درمان پوست نیز محبوبیت پیدا کرده است. گفته می‌شود که پوست را تسکین داده و شرایط مختلف پوست را بهبود می‌بخشد و موجب شفافیت پوست می‌شود.
هر چند که آب برنج حاوی موادی است که به محافظت و ترمیم پوست کمک می‌کند، اما علیرغم برخی از مزایای واقعی که دارد، ادعاهای زیادی نیز در مورد آن وجود دارد که علم به طور کامل آن را ثابت نکرده است.

خواص و کاربردهای آب برنج

برنج سرشار از نشاسته است که پروتئین پایینی ( در حدود ۷ درصد) دارد. اما حاوی مقدار زیادی نیاسین یا همان ویتامین‌های B3 و B6 است و همین امر سبب شده است که مایع حاصل از شستن برنج، به عنوان یک مایع طبیعی سالم و سرشار از ویتامین باشد که با استفاده کردن از این ماده‌ خارق‌العاده بر روی پوست و مو، نرمی، تمیزی و رطوبت آن‌ها تضمین خواهد شد.
آب برنج خواص و کاربردهای مختلفی در زمینه‌های گوناگون دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

۱) بهبود آسیب‌های پوستی در اثر نور خورشید

مطالعات نشان داده‌اند که آب برنج تخمیر شده می‌تواند به بهبود آسیب‌های پوستی که در اثر اشعه معرض نور خورشید ایجاد شده‌اند، کمک کند. بدین ترتیب که کلاژن را در پوست افزایش می‌دهد و پوست را انعطاف پذیر نگه می‌دارد و به جلوگیری از چین و چروک پوست صورت کمک می‌کند. به نظر می‌رسد که آب برنج تخمیر شده دارای خواص ضد آفتاب طبیعی نیز می‌باشد.

۲) کمک به بهبود پوست خشک

سولفات لورل سدیم (SLS) که یک ماده موجود در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی است، موجب خشکی پوست می‌شود. آب برنج برای کمک به تحریک پوست خشک ناشی از سولفات لورل سدیم، به عنوان یک اقدام مراقبت شخصی شناخته شده است و شواهد نشان داده است که استفاده از آب برنج، دو بار در روز به پوست خشک شده و آسیب دیده توسط SLS کمک می‌کند.

۳) کاهش منافذ باز پوست

آب برنج در زمینه درمان‌های زیبایی، موجب کاهش منافذ باز پوست شده و در مورد ماسک‌های زیبایی، یک ماسک صورت عالی محسوب می‌شود.

۴) حفظ جوانی و طراوت پوست

نشاسته برنج یک مکمل عالی برای حفظ جوانی پوست محسوب می‌شود و می‌تواند لکه‌های ناشی از افزایش سن بر روی پوست را نیز کاهش دهد. طبق مطالعات انجام شده شواهد قوی بر مزایای ضد پیری آب برنج تخمیر شده به دلیل خواص آنتی اکسیدانی آن، وجود دارند؛ بنابراین می‌تواند یک جایگزین طبیعی برای هایفو صورت یا میکرونیدلینگ باشد و موجب جلوگیری از پیری زودرس پوست گردد.

۵) ترمیم موی آسیب دیده

برنج دارای مزایایی بسیار زیادی برای سلامت موها است که می‌توان این ماده مغذی را به روش‌های گوناگون برای مو استفاده کرد؛ از جمله این که باعث کاهش اصطکاک سطح مو و بهبود انعطاف‌پذیری آن می‌شود. تنها تفاوت آن با نرم‌کننده مو این است که کاملا طبیعی است و هیچ گونه مواد شیمیایی در آن وجود ندارد.

مطلب پیشنهادی:

علاوه بر این آب برنج حاوی کربوهیدراتی به نام اینوزیتول است که این ماده قابلیت ارتجاعی مو را افزایش می‌دهد و از هرگونه آسیب به آن جلوگیری می‌کند و همچنین اگر پوست سر با نشاسته برنج ماساژ داده شود، موجب تقویت ریشه موها می‌گردد؛ این ماده حتی بعد از شست و شو نیز در مو باقی می‌ماند و از مو در مقابل آسیب‌های گوناگون محافظت می‌کند.همچنین می‌توان گفت که اینوزیتول موجود در آب برنج روند سفید شدن موها را نیز کند می‌کند.

6) کاهش ریزش مو و افزایش رشد آن

آب برنج حاوی ویتامین‌‌هایی همچون B، C و E است که منجر به رشد سریع مو می‌شود. علاوه بر این آمینو اسید موجود در آن، عامل اصلی جلوگیری از ریزش ‌مو و افزایش میزان و همچنین سرعت رشد مو است. به طوری که حتی برخی بر این باورند که هیچ چیزی به اندازه‌ این ماده نمی‌تواند باعث کاهش ریزش مو و همچنین افزایش سرعت رشد آن شود.

البته این روش به عنوان یک روش کاملا طبیعی برای افراد بیشتر توصیه می‌شود، اما کسانی که به دنبال یک روش سریع‌تر و تخصصی‌تر برای تقویت رشد موهای خود هستند، می‌توانند مزوتراپی مو را امتحان کنند. چرا که برخلاف لیزر مو که باعث از بین رفتن موهای زائد بدن می‌شود، مزوتراپی مو به رشد بیشتر و پر پشت شدن موها کمک می‌کند.شایان ذکر است که آمینو اسی نوجو در این ماده، علاوه بر افزایش رشد مو، ریشه‌ موها را تقویت کرده و آن‌ها را نرم، درخشان و ابریشمی نیز می‌کند.

7) نرم کننده طبیعی مو

آب برنج به نوعی نرم کننده طبیعی مو نیز محسوب می‌شود که علاوه بر خواص و اثرات فوق‌ العاده آن برای مو، از لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه است و می‌توان آن را با ترکیب مقداری اسانس روغن رزماری، اسطوخودوس یا گل شمعدانی، برای موها استفاده کرد که این ترکیب به عنوان یک نرم‌ کننده‌‌ فوق‌ العاده‌ برای مو عمل خواهد کرد. علاوه بر این استفاده از این ماده برای مو به عنوان نرم کننده مو ، موجب ترمیم مو و استحکام و انعطاف‌ پذیری آن نیز می‌شود.

8) کمک به بهبود ناراحتی های معده

برخی افراد در صورت مسمومیت غذایی یا کرم معده، نوشیدن آب برنج را توصیه می‌کنند. در حالی که شواهد محکمی نیز وجود دارد که نشان می دهد برنج به دلیل این که حاوی آرسنیک است، به درمان اسهال کمک می کند.

9) تسکین آثار ناشی از اگزما، بثورات و التهابات پوستی

استفاده از آب برنج به صورت موضعی می‌تواند پوست را تسکین دهد، لکه‌های ناشی از بیماری‌های پوستی مانند اگزما را پاک کند و به بهبود آن کمک کند.

10) کمک به بهبود مشکلات چشمی

نوشیدن آب برنج یا خوردن انواع خاصی از برنج می‌تواند به رفع مشکلات چشمی مانند دژنراسیون ماکولا کمک کند. این نوع از بیماری‌های چشمی معمولا افراد مسن را تحت تاثیر قرار می‌دهد و می‌تواند منجر به نابینایی شود.

11) محافظت از پوست در برابر آفتاب

مواد شیمیایی موجود در برنج به محافظت از پوست در برابر اشعه‌های خورشید کمک می‌کند. این ماده شیمیایی موجود در برنج، در ترکیب با سایر عصاره‌های گیاهی، یک ضد آفتاب موثر است.

12) درمان شوره سر

در صورت ابتلا به مشکل شوره سر، شست و شوی مرتب موهای سر با آب برنج، موجب می‌شود که شوره سر به طور کامل برطرف شود. این روش یک روش درمان کاملا طبیعی برای شوره سر محسوب می‌شود که در مقایسه با شامپوهای ضد شوره، در عین حال که هیچگونه عوارضی ندارد، بسیار مقرون به صرفه‌تر نیز می‌باشد.

13) درمان شپش سر

یکی از مشکلات پر دردسر و اغلب نگران کننده برای موها، شپش سر است که درمان‌های دارویی زیادی برای رفع آن وجود دارند، اما استفاده از آب برنج به عنوان یک داروی طبیعی برای درمان شپش موی سر به صورت بدون عوارض، بدون استفاده از هرگونه ماده شیمیایی سمی و به راحتی انجام می‌شود و نشاسته‌ موجود در آن شپش‌ها و تخم‌های آنها را به سرعت نابود می‌کند و موجب می‌شود که شپش، پیش از گسترش بیشتر آن به طور کامل از بین برود.

14) درمان موخوره

می توان گفت که یکی از آسیب‌های جدی در زمینه موی سر، مشکل موخوره است که موها را از انتها دوشاخه کرده و در نهایت موجب قطع شدن و خرد شدن مو از ساقه می‌گردد. این مشکل ممکن است در صورت عدم درمان به موقع، به مرور زمان به بخش‌های دیگر مو نیز انتقال پیدا کرده و تمام آن را درگیر کند. برای حل این مشکل و برای اینکه موها در برابر موخوره مقاومت داشته باشند، به ویتامین نیاز دارند. از آن جایی که آب برنج غنی از پروتئین‌ها است به کاهش و درمان موخوره کمک می‌کند.

نحوه تهیه آب برنج

آب برنج چیزی است که به راحتی و با هزینه کم، می‌توان آن را در خانه درست کرد. روش‌های مختلفی برای تهیه آن وجود دارد که عبارتند از:

۱) آب برنج پخته

در تهیه آب برنج به این روش، ابتدا برنج را کاملا شسته و سپس حدود چهار برابر بیشتر از برنج، آب به برنج اضافه کنید و اجازه دهید تا کاملا بجوشد. در نهایت از روی حرارت برداشته و با یک قاشق، برنج را کاملا فشار دهید تا مواد شیمیایی مفید آن آزاد شود. سپس برنج را از صافی رد کنید و آب آن را در یک ظرف در بسته به مدت یک هفته در یخچال نگهداری کرده و قبل از استفاده با آب معمولی آن را رقیق نمایید.

۲) آب حاصل از خیساندن برنج

علاوه بر روش فوق، می‌توان با خیساندن برنج در آب نیز، آب برنج تهیه کرد. بدین منظور همان مراحل بالا انجام می‌شود، اما به جای اینکه برنج در آب جوشانده شود، اجازه داده می‌شود تا حداقل به مدت ۳۰ دقیقه در داخل آب، خیس بخورد و سپس برنج را فشار می‌دهند و از صافی رد می‌کنند. در نهایت آب برنج را در یخچال نگهداری می‌کنند.

۳) آب برنج تخمیر شده

برای تهیه آب برنج تخمیر شده، از همین روش برای خیساندن برنج استفاده می‌شود. سپس به جای این که آب را ( پس از فشار دادن و آبکش کردن برنج ) در یخچال قرار دهند، آن را به مدت یک یا دو روز در شیشه در دمای اتاق قرار می‌دهند. وقتی آب برنج داخل ظرف، بوی ترشیدگی گرفت و به اصطلاح نخمیر انجام شد، آن را در یخچال قرار می‌هند و قبل از استفاده با آب معمولی رقیق می‌کنند.

روش‌ های استفاده از آب برنج

آب برنج را می‌توان مستقیماً روی پوست یا مو مالید و یا می‌توان آن را با افزودن عطر یا سایر مواد طبیعی، سفارشی سازی کرد. اما اگر به صورت جوشانده یا تخمیر کرده، تهیه شده است؛ ابتدا باید آن را با آب معمولی رقیق کنیئ. در حالت کلی روش‌های مختلف استفاده از آن، عبارتند از:

۱) آبکشی مو با آب برنج

بهتر است کمی اسانس به آب برنج اضافه شود تا رایحه‌ای مطبوع به خود بگیرد. در این روش مو از ریشه تا انتهای مو به این ماده آغشته می‌شود و اجازه داده می‌شود تا حداقل به مدت ۱۰ دقیقه بر روی مو باقی بماند و سپس آبکشی شود. استفاده از این روش عنوان یک نرم‌ کننده طبیعی برای مو قابل استفاده است و منجر به بهبود بافت موها و افزایش حجم آن‌ها می‌شود. همچنین موها را صاف و نرم کرده و آن‌ها را محکم و سالم نگه می‌دارد.

۲) تهیه شامپو

برای تهیه شامپو، مقداری صابون کاستیل مایع، به علاوه آلوئه ورا، چای بابونه یا مقدار کمی روغن دلخواه به آب برنج تخمیر شده اضافه می‌شود.

۳) پاک کننده و تونر صورت

در این روش مقدار کمی آب برنج روی یک تکه پنبه ریخته شده و به آرامی بر روی صورت و گردن به عنوان تونر زده می‌شود. برای پاک کردن صورت با تونر، پوست صورت با تونر ماساژ داده می‌شود و سپس آبکشی می‌گردد که این کار باعث می‌شود منافذ باز پوست بسته شده و جریان خون در پوست تحریک شود و در نتیجه پوستی صاف، درخشان و سالم را برایتان به ارمغان می‌آورد.
همچنین می‌توان با یک ورقه ضخیم دستمال کاغذی، از آب برنج ماسک صورت نیز درست کرد.

۴) شستن بدن با آب برنج در حمام

برای داشتن یک حمام آرام‌بخش، مقدار کمی صابون طبیعی رنده شده به همراه مقداری ویتامین E به آب برنج اضافه می‌گردد و بدن با آن شستشو داده می‌شود.

۵) ضد آفتاب

خرید کرم‌های ضد آفتاب حاوی عصاره آب برنج ممکن است محافظت در برابر اشعه‌های خورشید را بهبود بخشد. ضد آفتاب‌هایی که حاوی عصاره سبوس برنج، همراه با سایر عصاره‌های گیاهی هستند، برای محافظت از پوست در برابر UVA/UVB مناسب هستند.

مضرات آب برنج

آب برنج در حال حاضر بسیار محبوب است. در حالی که همه ادعاها در مورد اینکه چگونه می‌تواند به سلامت پوست و مو کمک کند، ثابت نشده است، اما شواهدی وجود دارد که به انواع خاصی از مشکلات پوستی، مانند آسیب آفتاب و پیری طبیعی کمک می‌کند. همچنین موهای آسیب دیده را ترمیم می‌کند. استفاده از این ماده بر روی پوست و مو ممکن است فواید مثبتی به همراه داشته باشد، اما قبل از شروع هر رژیم پوستی ابتدا باید با یک متخصص پوست مشورت شود.

توجه داشته باشید که به دلیل وجود احتمالی آرسنیک در آب برنج، نوشیدن مقدار زیادی از آن به هیچ وجه توصیه نمی‌شود، چرا که نوشیدن مقدار زیادی از آن با غلظت آرسنیک زیاد، می‌تواند منجر به ابتلا به سرطان، بیماری عروقی، فشار خون بالا، بیماری قلبی و دیابت نوع ۲ شود.

امیدواریم این مقاله از مجموعه مقالات رژیم و تغذیه مجله مای گیلا برای شما مفید بوده باشد. اگر سوال یا راهنمایی نیاز دارید در بخش نظرات یا گفتگو آنلاین با ما درمیان بگذارید.

به مای گیلا امتیاز دهید! / میانگین:4.4

نظرات کاربران

  • سلام وقت بخیر میخواستم بدونم آب برنج برای موهایی که دکلره شدن و بعد پروتیین و خاویار ترابی شدن مناسب هستش یا نه؟
    چون من قبل از اینکه این دوتا کار رو انجام بدم آب برنج برای موهام استفاده میکردم و خیلیییییی جواب گرفتم اما بعد از اینا ترسیدم یک موقع موهام رو خشک کنه

  • دیدگاهی بگذارید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    مای‌گیلا، برند تخصصی مواد غذایی ارگانیک و فروشگاه آنلاین است که به صورت متمرکز و با هدف عرضه محصولات با کیفیت و طبیعی نظارت شده در سراسر کشور فعالیت می‌کند. مای‌گیلا با بکارگیری نیروی کار جوان ، تحقیق و ارزیابی محصولات خود همواره در زمینه
    اشتغال آفرینی، تغذیه سالم و طبیعی می کوشد. از جمله ویژگی های برند مای گیلا می‌توان به سبد‌ تنوعی بالا، بسته بندی اختصاصی، محصول کاملا طبیعی و ارسال به سراسر کشور اشاره کرد. ما با انتخاب و دستچین کردن محصولات غذایی نظیر برنج، چای و دمنوش، زیتون، خشکبار ودیگر انواع محصولات طبیعی همواره سعی در حفظ کیفیت و تنوع محصولات‌مان داریم.
    مجموعه و برند گیلای من (مای گیلا | Mygila) آماده پذیرش پیشنهادات و انتقادات شما می باشد

    همیشه در کنار شما هستیم

    کلیه حقوق برای برند و مجموعه گیلای من (مای گیلا) محفوظ است.

    بستن

    کالاها

    دسته بندی ها

    • ورود با پیامک
    • ورود با رمز
    user

    سفارش شما بسته به نوع ارسال ( پست، تیپاکس یا باربری) و محل شما بین ۱ تا ۵ روز کاری به دستتان می‌رسد.

    بله، تمامی قیمت های محصولات مای گیلا بروز هستند.

    بله در صورت نارضایتی و یا آسیب کالا میتوانید محصول خود را به راحتی مرجوع کنید و وجه کامل آن را دریافت نمایید.

    با مراجعه به حساب کاربری خود ویا ارتباط با کارشناس و پشتیبان مای گیلا می‌توانید به راحتی سارش خود را پیگیری کنید. 

    شماره یا شناسه سفارش، کدی چهار رقمی است که پس از ثبت سفارش از طریق پیامک و همچنین صفحه تایید موفقیت آمیز خرید به سفارش شما تعلق میگیرد که از طریق آن می‌توانید سفارش خود را پیگیری یا مرجوع کنید.

    پاسخ سوال خود را پیدا نکردید؟ از ما بپرسید، همیشه به سوالات شما پاسخ میدیم: