مای گیلا، حس خوب طبیعت

محولات غذایی ۱۰۰ درصد ارگانیک

مای گیلا، حس خوب طبیعت

محولات غذایی ۱۰۰ درصد ارگانیک

detail-blog
دسامبر 1, 2021

دستور پخت خورشت قیمه با 6 نکته مهم

راهنمای دستور پخت

خورشت قیمه (Gheimeh Stew) یکی از غذاهای ایرانی خوشمزه و پرطرفدار است و تقریباً بیشتر افراد این غذای خوش‌طعم را دوست دارند.
این خورشت انواع مختلفی پخت می‌شود که در مای‌گیلا یکی از متداول ترین آن را به شما آموزش می دهیم.

زمان آماده سازی: کمتر از ۳۰ دقیقه

زمان پخت: ۶۰ تا ۹۰ دقیقه

مواد لازم برای تهیه خورشت قیمه برای ۴ نفر :

۱.لپه ۱۰۰ گرم
۲.زعفران دم کرده ۲ قاشق سوپخوری
۳.لیمو عمانی ۴ تا پنجره
۴.زردچوبه ۱ قاشق غذاخوری
۵.آبلیمو ۱ قاشق غذاخوری
۶.چوب دارچین دو تکه متوسط
۷.رب گوجه ۲ قاشق غذاخوری
۸.پیاز داغ (سرخ شده) ۴ قاشق غذاخوری
۹.روغن مایع ۴ قاشق غذاخوری
۱۰.سیب زمینی متوسط ۳ عدد
۱۱.نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم

۱.نکات مربوط به گوشت برای خورشت قیمه

خورشت قیمه را می‌توان با مرغ یا گوشت قرمز تهیه کرد. گوشت قیمه باید کاملاً خرد شده یا چرخ شده باشد و نباید از گوشت درشت یا با استخوان استفاده کرد. همچنین بهتر است از راسته یا فیله گوشت استفاده کرد و به یک اندازه خرد شود.
به این نکته باید توجه داشته باشید چنانچه از گوشت گوسفند استفاده می کنید باید کمی درشت تر نسبت به گوشت گاو آن را خُرد کنید. زیرا در فرآیند پخت به دلیل داشتن چربی بیشتر گوشت گوسفندی و نرم‌تر بودن ، زودتر تحلیل می‌رود و آب می‌شود.

اگر می خواهید از مرغ استفاده کنید بهتر است از سینه مرغ استفاده شود و لپه جداگانه پخت شود. (در پخت خورشت با گوشت ، لپه و گوشت باهم پخت می‌شود) ولی باید توجه کنید که خورشت قیمه با گوشت طعم بهتری نسبت به مرغ پیدا می‌کند.

۲.نکات مربوط به لپه:

لپه را بهتر است ۲۴ ساعت قبل در آب خیس کنید و در این مدت چندین بار آب آن را عوض کنید.

اگر از نوع لپه که دیر پز است یا زودپز اطلاع داشته باشید بهتر می‌توانید مدت زمان پخت را برنامه ریزی کنید.

۳.نکات مربوط به لیمو عمانی:

برای گرفتن تلخی لیمو عمانی آن را در آب جوش ریخته و سپس آب آن را چندین بار عوض کنید تا تلخی آن کاملا گرفته شود. همچنین بهتر است در ۲۰ دقیقه اخر که خورشت کامل پخت می‌شود ، لیمو عمانی را به آن اضافه کنید با این کار مطمئن می‌شوید که هیچ نوع تلخی را خورشت جذب نمیکند.
همچنین بهتر است از لیمو عمانی زرد رنگ استفاده شود و نوع های رنگ تیره این لیمو برای قورمه سبزی مناسب است.

۳.نکات مربوط به پیاز:

همان طور که در  دستور پخت های قبلی مای‌گیلا برای تهیه خورشت اشاره شد ، پیاز یک طعم دهنده مهم و اصلی برای غذاست. در تهیه این خورشت، پیاز باید سرخ شده باشد و در اواخر پخت ، به قیمه اضافه شود. این کار باعث لعاب دار شدن آن و طعم بهتر می‌شود.

۴.نکات مربوط به سیب زمینی:

در این بخش باید سیب زمینی ها را به صورت خلال نازک خرد کنید. برای خورشت قیمه بهتر سیب زمینی را به صورت خشک شده (بدون آب) سرخ شود.
پیش از سرخ کردن ، سیب زمینی های خلال شده را به مدت یک ساعت در آب سرد بریزید و در یخچال قرار دهید. سپس آب آن را عوض کنید و مجددا آب سرد روی آن بریزید این کار باعث می‌شود نشاسته اضافی سیب زمینی گرفته شود.

سپس قابلمه کوچکی را تا نیمه روغن ریخته و سیب زمینی ها را در آن قرار دهید تا در روغن شناور شده و سرخ شود و بعد از سرخ شدن آن را در در آبکش قرار دهید تا روغن آن کاملاً گرفته شود. همه سیب زمینی ها را به این ترتیب قرار می دهیم و سرخ می کنیم.

۵.نکات موضوع اصلی و پخت

ابتدا پیاز داغ (از قبل سرخ شده) را با گوشت به مدت ۳ دقیقه تفت می دهیم سپس داخل قابلمه میریزیم و با رب گوجه و با مقداری روغن مجدد تفت می دهیم.

بعد از تفت دادن چهار عدد لیوان آب به همراه لپه ها ، داخل قابلمه ریخته و شعله گاز را تا زمانی که آب آن به جوش بیاید زیاد کنید. سپس حرارت را کم کنید و به مدت  ۳۰ دقیقع  بگذارید بپزد. در ۲۰ دقیقه آخر لیموعمانی (تخم های آن را جدا کنید) به همراه نمک و فلفل در خورشت بریزید.

در این ۳۰ دقیقه خورشت را بگذارید تا کامل جا بیفتد. اگر لپه ها دیر پخت باشند و اصطلاحا نرم نشده باشند ، زمان بیشتری بدهید. سپس در ظرفی ریخته و با سیب زمینی آن را تزیین کنید.

امیدواریم این نکات و آموزش تهیه خورشت قیمه خوش طعم، برایتان مفید واقع شده باشد. این خورشت با رنگ و طعم لذیذ در کنار برنج ایرانی، یک طعم بیاد ماندنی را برای شما به ارمغان می آورد. با مای‌گیلا همراه باشید.

به مای گیلا امتیاز دهید! / میانگین:4.9

نظرات کاربران

  • نکات و دستور پخت جالبی بود

  • دیدگاهی بگذارید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    مای‌گیلا، برند تخصصی مواد غذایی ارگانیک و فروشگاه آنلاین است که به صورت متمرکز و با هدف عرضه محصولات با کیفیت و طبیعی نظارت شده در سراسر کشور فعالیت می‌کند. مای‌گیلا با بکارگیری نیروی کار جوان ، تحقیق و ارزیابی محصولات خود همواره در زمینه
    اشتغال آفرینی، تغذیه سالم و طبیعی می کوشد. از جمله ویژگی های برند مای گیلا می‌توان به سبد‌ تنوعی بالا، بسته بندی اختصاصی، محصول کاملا طبیعی و ارسال به سراسر کشور اشاره کرد. ما با انتخاب و دستچین کردن محصولات غذایی نظیر برنج، چای و دمنوش، زیتون، خشکبار ودیگر انواع محصولات طبیعی همواره سعی در حفظ کیفیت و تنوع محصولات‌مان داریم.
    مجموعه و برند گیلای من (مای گیلا | Mygila) آماده پذیرش پیشنهادات و انتقادات شما می باشد

    همیشه در کنار شما هستیم

    کلیه حقوق برای برند و مجموعه گیلای من (مای گیلا) محفوظ است.

    بستن

    کالاها

    دسته بندی ها

    • ورود با پیامک
    • ورود با رمز
    user

    سفارش شما بسته به نوع ارسال ( پست، تیپاکس یا باربری) و محل شما بین ۱ تا ۵ روز کاری به دستتان می‌رسد.

    بله، تمامی قیمت های محصولات مای گیلا بروز هستند.

    بله در صورت نارضایتی و یا آسیب کالا میتوانید محصول خود را به راحتی مرجوع کنید و وجه کامل آن را دریافت نمایید.

    با مراجعه به حساب کاربری خود ویا ارتباط با کارشناس و پشتیبان مای گیلا می‌توانید به راحتی سارش خود را پیگیری کنید. 

    شماره یا شناسه سفارش، کدی چهار رقمی است که پس از ثبت سفارش از طریق پیامک و همچنین صفحه تایید موفقیت آمیز خرید به سفارش شما تعلق میگیرد که از طریق آن می‌توانید سفارش خود را پیگیری یا مرجوع کنید.

    پاسخ سوال خود را پیدا نکردید؟ از ما بپرسید، همیشه به سوالات شما پاسخ میدیم: