مای گیلا، حس خوب طبیعت

محولات غذایی ۱۰۰ درصد ارگانیک

مای گیلا، حس خوب طبیعت

محولات غذایی ۱۰۰ درصد ارگانیک

detail-blog
دسامبر 27, 2022

همه چیز درمورد آلوچه خشک جنگلی! و طرز تهیه ۳ غذای خوش طعم

فهرست مطالب

فواید آلوچه خشک جنگلی

آلوچه جنگلی از میوه‌هایی است که در جنگل‌های شمال باید سراغ آن را گرفت. اگر تا به‌ حال در حاشیه جنگل‌ها پیاده‌روی کرده باشید، قطعاً این میوه محبوب را دیده باشید که در اواسط اردیبهشت برداشت آن آغاز می‌شود.

بعضی‌ها آلوچه جنگلی را به‌صورت سبز و برخی به‌صورت کاملاً رسیده که به رنگ قرمز و سیاه درآمده برداشت می‌کنند این میوه خوشمزه هم به‌صورت تازه و هم به‌صورت خشک در تهیه غذا مصرف می‌شود.

آلوچه جنگلی خشک تمامی خواص آلوچه جنگی تازه را دارد و ارزش غذایی آن هرگز با خشک‌کردن کم نمی‌شود.

این میوه طعم ترش و ملسی دارد که هرچقدر رسیده‌تر باشد ملس‌تر و هر چه سبزتر باشد ترش‌تر است. از این آلوچه در غذاهای خورشتی مختلف، تهیه رب، لواشک و… استفاده می‌شود که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

آلوچه جنگلی خشک به مدت ۶ ماه در یخچال یا در مکان خشک و خنک قابل نگهداری است. بعدازاین زمان خاصیت خود را از دست می‌دهد و از ارزش غذایی آن کاسته می‌شود؛ بنابراین بهتر است آن را از فروشگاه‌ های معتبر به‌ صورت تازه خریداری کنید.

خواص آلوچه جنگلی

آلوچه خشک جنگلی مثل سایر آلوها از خواص زیادی برخوردار است و سرشار از مواد مغذی و ویتامین‌هاست. خشک شده این میوه محبوب خاصیت ملین دارد و به دستگاه گوارش و روده برای هضم بهتر و آسان‌تر غذا کمک می‌کند.

در این نوع آلوچه مقدار زیادی پتاسیم وجود دارد که به تنظیم فشارخون و جلوگیری از فشارخون بالا کمک می‌کند.

همچنین پتاسیم موجود در آلوچه به باز شدن عروق خونی و در نتیجه به جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی کمک می‌کند.

آهن موجود در آلوها به درمان بیماری کم‌خونی کمک می‌کند. آلو به سبب داشتن فیبر رژیمی زیاد، در کنترل قند خون، جلوگیری از یبوست و حفظ سلامت دستگاه گوارش مفید است آلوچه جنگلی سرشار از پتاسیم، منگنز و آهن می‌باشد که یکی از بهترین گزینه‌های طبیعی برای پیشگیری از برخی بیماری‌هاست.

آلوچه جنگلی باعث تعادل اسید و باز موجود در خون می‌شود و به درمان حالت اسیدی خون کمک می‌کند. در این میوه اسید پنزوئیک وجود دارد که خاصیت ضدمیکروبی دارد. همچنین اسید اسکوربیک موجود در آلو در درمان نقرس مؤثر است.

برای رفع سردرد نیز می‌توان آب آلوچه را با گل بنفشه مخلوط کرده و روی پیشانی بمالید. برگ‌ های خشک درخت آلوچه ادرارآور، ملین و تب بر است.
آلوچه جنگلی مملو از ترکیبات گیاهی است که دارای خواص آنتی‌اکسیدانی است، به این معنی که از واکنش اکسیژن با سایر مواد شیمیایی و آسیب رساندن به سلول‌ها و بافت‌ها جلوگیری می‌کند. آنها به‌خصوص غنی از آنتوسیانین هستند، ترکیباتی که مسئول پوست تیره آلو هستند. در واقع، مطالعات نشان می‌دهد که آلو نسبت به سایر میوه‌ها از جمله هلو و شلیل از نظر این ترکیبات محافظ غنی‌تر است.

به نظر می‌رسد ترکیبات گیاهی محافظ آلوچه دارای خواص ضدالتهابی هستند و ممکن است به پیشگیری از بیماری‌هایی مانند سرطان، دیابت و چاقی کمک کنند. این میوه ویژه سرشار از پلی فنل به نام اسید کلروژنیک است، ترکیبی که در قهوه نیز یافت می شود و به تعادل قند خون و تنظیم اشتها کمک می‌کند. مصرف کامل میوه تضمین می‌کند که از محتوای فیبر غنی آن بهره‌مند شوید که به کند شدن ترشح قندهای طبیعی آن کمک می‌کند.

همان‌طور که اشاره کردیم آلو سرشار از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی از جمله کلسیم است که لخته شدن خون را به طور طبیعی تضمین می‌کند. آنها همچنین پتاسیم و ویتامین C و همچنین غنی از پلی فنول‌های محافظ را تأمین می‌کنند که همگی با کاهش عوامل خطر قلبی عروقی مرتبط هستند.

مضرات احتمالی آلوچه جنگلی

حتماً با خودتان می‌گوید مگر می‌شود میوه به این خوشمزه‌ای برای کسی ضرر داشته باشد؟! در پاسخ به این سال باید بگوییم مضرات آن بسیار ناچیز است. آلوچه جنگلی برای افراد با مزاج سرد توصیه نمی‌شود زیرا باعث نفخ معده و روده می‌شود.

پوست آلو باعث دل‌ درد در کودکان می‌شود. حتماً پوست آلو رو قبل از مصرف کودکان جدا کنید تا از مزایای سلامتی آن برای دلبندانتان بهره ببرید. افرادی که دچار سنگ کلیه، ناراحتی طحال و روماتیسم هستند بهتر است از مصرف این آلوچه خودداری کنند. حتماً قبل از مصرف آلوچه به‌خوبی آن را بشویید زیرا پوست آلوچه عامل انتقال بسیاری از سموم و آلودگی به کودکان هستند.

موارد استفاده آلوچه جنگلی

از آلوچه جنگلی می‌توان رب تهیه نمود و در طبخ غذاها از جمله آش‌ها و خورشت‌ها استفاده کرد. همچنین می‌توان با استفاده از آلوچه لواشک درست کرد که بسیار خوشمزه و لذیذ است. چند دستور غذایی با استفاده از آلوچه جنگلی:

مواد لازم برای خورشت آلوچه

یک عدد پیاز پوست‌کنده و خردشده
یک عدد سیر پوست‌کنده و خردشده
۲ عدد تخم‌مرغ
۵۰۰ گرم آلوچه جنگلی
نمک و فلفل به مقدار لازم
ادویه کاری و زیره به مقدار لازم
روغن سرخ‌کردنی به مقدار لازم

طرز تهیه خورشت آلوچه جنگلی

۱ – ابتدا آلوها را با آب سرد به‌خوبی شستشو دهید و آن‌ها را با کمی آب بپزید تا کاملاً نرم شوند.
٢ – بعد از پخته‌شدن آلوها، هسته آن‌ها را دربیاورید و با استفاده از گوشت‌کوب کمی آن‌ها را له کنید.
۳- در این مرحله با کمی روغن سرخ‌کردنی پیازها را تفت دهید تا نرم شوند.پس از چند دقیقه سیرها را به پیازها اضافه کنید و تفت دهید .

۴- آلوهای له شده را به همراه آب به پیازهای طلایی اضافه کنید و اجازه دهید تا بجوشد.
۵ – تخم‌مرغ‌ها را داخل کاسه بشکنید و به آن‌ها ادویه (نمک، فلفل، پودر کاری و زیره) را اضافه کنید.
۶ – پس از اینکه خورش کمی جوشید، تخم‌مرغ‌ها را اضافه کنید و هم بزنید. پس از 10 دقیقه خورشت الو جنگلی لذیذ آماده است. آن را در کاسه بکشید و به همراه برنج یا نان سرو کنید.

طرز تهیه قیمه قارچ با آلوچه جنگلی

مواد لازم برای تهیه قیمه قارچ و آلوچه
۵۰۰ گرم قارچ دکمه‌ای
دو عدد پیاز متوسط
۱۵۰ گرم بادام
رب گوجه‌فرنگی ۴ قاشق غذاخوری
لپه ۲۵۰ گرم
آلوچه جنگلی ۱۵ عدد
زعفران، نمک، فلفل، زردچوبه به میزان لازم

1-ابتدا پیازها را نگینی کرده و با کمی روغن سرخ می‌کنیم تا طلایی شوند.

٢- قارچ‌های دکمه‌ای را به پیازها اضافه می‌کنیم تا سرخ شود.
٣ – بادام‌ها را به همراه فلفل سیاه و زردچوبه به مواد اضافه می‌کنیم و کمی تف می‌دهیم.
۴- سپس رب گوجه‌فرنگی را به مواد اضافه کرده سرخ می‌کنیم تا خامی رب گرفته شود. سپس نیم لیتر آب درون قابلمه ریخته می‌گذاریم تا نیم ساعت بجوشد.

۵- بعد از نیم ساعت جوشیدن خورشت، لپه از قبل پخته شده را به همراه نمک و زعفران به خورشت اضافه می‌نماییم و با شعله کم اجازه می‌دهیم تا خورشت کاملاً جا بیفتد.

طرز تهیه رب آلوچه جنگلی

١-ابتدا آلوچه‌ها را از برگ و ساقه‌شان جدا نموده و تمیز آبکشی می‌کنیم. سپس اجازه می‌دهیم تا آب آلوچه‌ها کاملاً خشک شوند.
٢-آلوچه‌ها را درون قابلمه‌ای ریخته با مقداری آب‌ روی شعله می‌گذاریم تا نرم شوند به‌طوری که احساس کنید گوشت آلوچه به‌راحتی از هسته جدا می‌شود.
۳-در این مرحله آلوچه‌ها را درون سبدی ریخته و از صافی عبور می‌دهیم تا فقط پوست و هسته آن بماند.
۴-آلوهای صاف شده را درون قابلمه ریخته روی گاز می‌گذاریم تا آب اضافه آن خارج شود و به غلظت موردنظر برسد. بنا به ذائقه‌تان درون رب نمک بریزید و رب را درون ظرف شیشه‌ای خشک با درب محکم بریزید. این رب را تا یک سال درون یخچال می‌توان نگهداری کرد.

امیدواریم که این مقاله از مجله مای گیلا برای شما مفید بوده باشد. سوال یا پیشنهادی دارید در بخش نظرات یا گفتگو آنلاین با مای گیلا در میان بگذارید.

به مای گیلا امتیاز دهید! / میانگین:4.7

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مای‌گیلا، برند تخصصی مواد غذایی ارگانیک و فروشگاه آنلاین است که به صورت متمرکز و با هدف عرضه محصولات با کیفیت و طبیعی نظارت شده در سراسر کشور فعالیت می‌کند. مای‌گیلا با بکارگیری نیروی کار جوان ، تحقیق و ارزیابی محصولات خود همواره در زمینه
اشتغال آفرینی، تغذیه سالم و طبیعی می کوشد. از جمله ویژگی های برند مای گیلا می‌توان به سبد‌ تنوعی بالا، بسته بندی اختصاصی، محصول کاملا طبیعی و ارسال به سراسر کشور اشاره کرد. ما با انتخاب و دستچین کردن محصولات غذایی نظیر برنج، چای و دمنوش، زیتون، خشکبار ودیگر انواع محصولات طبیعی همواره سعی در حفظ کیفیت و تنوع محصولات‌مان داریم.
مجموعه و برند گیلای من (مای گیلا | Mygila) آماده پذیرش پیشنهادات و انتقادات شما می باشد

همیشه در کنار شما هستیم

کلیه حقوق برای برند و مجموعه گیلای من (مای گیلا) محفوظ است.

بستن

کالاها

دسته بندی ها

  • ورود با پیامک
  • ورود با رمز
user

سفارش شما بسته به نوع ارسال ( پست، تیپاکس یا باربری) و محل شما بین ۱ تا ۵ روز کاری به دستتان می‌رسد.

بله، تمامی قیمت های محصولات مای گیلا بروز هستند.

بله در صورت نارضایتی و یا آسیب کالا میتوانید محصول خود را به راحتی مرجوع کنید و وجه کامل آن را دریافت نمایید.

با مراجعه به حساب کاربری خود ویا ارتباط با کارشناس و پشتیبان مای گیلا می‌توانید به راحتی سارش خود را پیگیری کنید. 

شماره یا شناسه سفارش، کدی چهار رقمی است که پس از ثبت سفارش از طریق پیامک و همچنین صفحه تایید موفقیت آمیز خرید به سفارش شما تعلق میگیرد که از طریق آن می‌توانید سفارش خود را پیگیری یا مرجوع کنید.

پاسخ سوال خود را پیدا نکردید؟ از ما بپرسید، همیشه به سوالات شما پاسخ میدیم: