ما‌ی‌ گیلا
0 محصولات نمایش سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

بهترین روش پخت برنج چیست؟ برنج آبکش سالم تر است یا کته؟

برنج آبکش بهتر است یا کته

فهرست مطالب

در صورتی که در بیشتر کشور ها از برنج به عنوان یک ماده غذایی در کنار غذای اصلی استفاده می‌شود، در کشور ایران برنج به عنوان یک غذای اصلی محسوب می‌شود. بیشتر غذاهای ایرانی با محوریت برنج آماده می‌شوند و به این ترتیب، طبق آمار های رسمی اعلام شده، هر ایرانی در مدت یک سال، بیش از ۳۵ کیلوگرم برنج مصرف می‌کند.

با توجه به مصرف بالای برنج در کشور ما، در این مقاله بهترین روش پخت برنج را مورد بررسی قرار دهیم.

برنج آبکش سالم‌ تر است یا کته؟

یکی از سوالات پر تکرار در مورد پخت برنج این است که آیا پخت برنج به صورت آبکش بهتر است یا کته؟ تفکر رایجی که در مورد نوع پخت برنج در بین اکثر افراد جامعه وجود دارد، این است که زمانی که وزن مشخصی از یک برنج، به صورت کته پخته می‌شود، انرژی حاصل از آن، نسبت به زمانی که همین برنج به صورت آبکش پخته شود، بیشتر است. در این خصوص می‌توان گفت که ذات برنج، نشاسته است که شستن زیاد و یا آبکش کردن برنج نیز تأثیری بر میزان نشاسته برنج نخواهد داشت؛ بنابراین در اصل، بین برنج کته و برنج آبکش، تفاوتی از لحاظ میزان انرژی و چاق کنندگی وجود ندارد. اما برای بررسی دقیق‌ تر بهترین روش پخت برنج، در این دو روش پخت، باید موضوع سلامت برنج از دو دیدگاه تغذیه‌ ای و بهداشتی مورد بررسی قرار گیرد.

 

  • توجه داشته باشید که با مصرف برنج، بخش عمده‌ ای از نیاز بدن به ویتامین‌ های گروه B تأمین می‌شود؛ اما این ویتامین‌ ها از نوع ویتامین‌ های محلول در آب هستند و در هنگام آبکش کردن برنج، از بین می‌روند؛ بنابراین از این لحاظ که پخت برنج به روش کته موجب حفظ ویتامین‌ های گروه B در آن می‌شود، می‌توان گفت که مصرف برنج کته بهتر از برنج آبکش است.
  • آلودگی با آرسنیک، یکی از آلودگی‌ های رایج در برنج است. شایان ذکر است که آرسنیک یکی از سمی‌ ترین عناصر جهان بوده و اثر سمی آن ۱۰۰۰۰۰ برابر سیانور است. به همین دلیل از آرسنیک و تمامی ترکیبات آن به عنوان آفت کش استفاده می‌شود. البته با وجود این که آرسنیک در بیشتر مواد غذایی به مقدار بسیار اندک یافت می‌شود، اما این میزان به حدی نیست که تهدیدی برای سلامتی محسوب شود؛ ولی با توجه به این که توانایی ذخیره آرسنیک در برنج، بیش از هر ماده غذایی دیگری است، نگرانی‌ های بسیار زیادی در مورد آلودگی برنج با آرسنیک وجود دارد.
  • از آنجایی که در روش پخت برنج به صورت کته، آب در برنج باقی می‌ماند؛ بنابراین آرسنیک آن نیز خارج نمی‌شود. این در حالی است که مقداری از آرسنیک برنج، در روش پخت برنج به صورت آبکش، از آن خارج می‌شود؛ بنابراین برنج آبکش از نظر بهداشتی، سالم‌ تر از برنج کته است.

با توجه به توضیحات فوق، می‌توان گفت که از نظر تغذیه‌ ای، برنج کته مغذی‌ تر است؛ اما از نظر بهداشتی، برنج آبکش نسبت به برنج کته سالم‌ تر است.

بهترین روش پخت برنج چیست؟

بهترین روش پخت برنج چیست؟

 طبق مواردی که در بخش گذشته عنوان شدند، در مقایسه دو روش پخت برنج، برنج کته از لحاظ تغذیه‌ ای و حفظ ویتامین‌ های گروه B مغذی‌تر است، در حالی که برنج آبکش، از لحاظ بهداشتی و آلودگی با آرسنیک، سالم‌ تر است؛ بنابراین برای پیدا کردن بهترین روش پخت برنج، باید به دنبال روشی باشیم که از طریق آن بتوانیم ضمن حفظ ویتامین‌ های گروه B، میزان آرسنیک موجود در برنج را نیز به پایین‌ ترین حد ممکن برسانیم. بر همین اساس بهترین روش پختی که تا کنون برای برنج پیشنهاد شده است، این است که به ازای هر پیمانه از برنج خام، به مقدار چهار پیمانه آب، در ظرفی ریخته می‌شود و پس از جوشیدن آب، برنجی که از قبل خیسانده شده است، به آن اضافه می‌گردد و اجازه داده می‌شود تا برنج، به مدت ۵ دقیقه در داخل آب بجوشد. سپس آبکشی می‌شود و آب حاصل از آن، دور ریخته می‌شود. در این مرحله برنج آبکش شده به داخل قابلمه ریخته می‌شود و این بار به ازای هر پیمانه برنج، دو پیمانه آب اضافه می‌گردد و پس از کشیده شدن آب برنج، اجازه داده می‌شود تا برنج با حرارت کم، دم بکشد.

همانطور که گفته شد، در روش آبکش کردن معمولی برنج، مقدار زیادی از ویتامین‌ های گروه B از بین می‌روند و در روش کته کردن معمولی برنج نیز، آرسنیک موجود در برنج، خارج نمی‌گردد. در این روش جدید پیشنهاد شده برای پخت برنج، ضمن این که ویتامین‌ های محلول در آب برنج، از جمله ویتامین‌ های گروه B حفظ می‌شوند، در حدود ۷۰ درصد از آرسنیک موجود در برنج نیز از آن خارج می‌گردد؛ بنابراین روش مذکور، به عنوان بهترین روش پخت برنج معرفی شده است و این روش پخت برنج، به ویژه برای نوزادان و کودکان که بیشتر در معرض خطرات ناشی از آلودگی با آرسنیک موجود در برنج هستند، مناسب است.

مطلب پیشنهادی:

حال اگر بخواهیم از یک بعد دیگر نیز به بررسی بهترین روش برای پخت برنج بپردازیم، می‌توانیم بگوییم که به دلیل این که برنج سفید به علت نشاسته‌ ای بودن کربوهیدرات، کالری بسیار بالایی دارد؛ بنابراین از یک دیدگاه، بهترین روش پخت برنج، روشی است که بر روی کاهش کالری و نشاسته برنج سفید تمرکز داشته باشد. از این رو در روش پخت برنج به روش مؤسسه شیمی ایالات متحده آمریکا، تلاش شده است تا با کاهش سطح کالری برنج، سالم‌ ترین برنج بر سفره شما آورده شود.

دانه برنج سفید دارای دو نوع مختلف از نشاسته است که نشاسته نوع اول قابل هضم است و در بدن به سرعت تجزیه می‌شود و از این طریق گلوکز زیادی وارد بدن می‌شود که در صورتی که بدن از طریق فعالیت‌ های بدنی، از این میزان گلوکز، استفاده نکند؛ گلوکز حاصل از شکسته شدن این نوع نشاسته، به صورت چربی در بدن ذخیره خواهد شد.

نشاسته نوع دومی که در برنج وجود دارد، نشاسته مقاوم یا غیر قابل هضم نام دارد. این نوع نشاسته به دلیل این که در بدن هضم نمی‌شود؛ به همان شکلی که وارد بدن می‌شود، به همان شکل نیز از طریق سیستم گوارش، از بدن خارج می‌گردد.

در روش پخت برنج مؤسسه شیمی آمریکا، از طریق تبدیل بخش قابل توجهی از نشاسته‌ های قابل هضم، به نشاسته ‌های مقاوم؛ مقدار قابل توجهی از کالری برنج مصرف شده، در اختیار بدن قرار نمی‌گیرد.

این روش پخت برنج که به نوعی بهترین روش پخت برنج نیز محسوب می‌شود، بسیار ساده بوده و شامل ۴ مرحله است که عبارتند از:

  1. به ظرف آب جوشی که از پیش برای پخت برنج آماده کرده‌اید، یک قاشق چای خوری روغن نارگیل اضافه کنید.
  2. برنج را به مخلوط آب جوش و روخن نارگیل اضافه کرده و برنج را بپزید و تا پخته شدن کامل برنج صبر کنید.
  3. پس از پخته شدن برنج، آن را به مدت یک شب داخل یخچال قرار دهید.
  4. روز بعد، برنج را مجددا گرم کرده و مصرف کنید.

روغن نارگیل اضافه شده در این روش پخت برنج، با ورود به ترکیبات دانه‌ ها، نشاسته‌ های هضم شدنی برنج را تغییر می‌دهند؛ به طوری که دیگر آنزیم‌ های سیستم گوارشی بدن انسان، نمی‌توانند بر روی آن‌ ها تأثیر گذاشته و آن‌ ها را هضم کنند و با قرار دادن برنج در داخل یخچال نیز، فرصت کافی به منظور کامل شدن فرآیند تغییر نشاسته‌ ها، به برنج داده می‌شود. در این روش با گرم کردن مجدد برنج نیز، به هیچ عنوان تغییری در نشاسته‌ های مقاوم، ایجاد نمی‌گردد.

این روش پخت برنج، یک روش سالم برای پخت برنج است که موجب می‌شود تا برنج پخته شده، مقدار کالری بسیار کم‌ تری داشته باشد؛ اما نیاز به برنامه ریزی و کمی صبر دارد که در صورت انجام آن، نتایج بسیار مطلوبی در سلامتی بدن خواهد داشت.

اگر سوالی در مورد این مقاله داشتید میتوانید از طریق بخش نظرات از کارشناسان مای گیلا بپرسید.

امیدوارم که این مطلب مفید واقع شده باشد.

سوالات متداول

با توجه به بررسی های صورت گرفته، می‌توان گفت که از نظر تغذیه‌ ای، برنج کته مغذی‌ تر است؛ اما از نظر بهداشتی، برنج آبکش نسبت به برنج کته سالم‌ تر است.

شاید این مطالب هم دوست داشته باشید:

ممنون از شما! / میانگین:4.9
0
دیدگاه های کاربران مای‌ گیلا

*
*

جواب سوال‌هاتون رو می‌تونید در زیر پیدا کنید. در غیر اینصورت از ما بپرسید، ما همیشه به سوالاتتون جواب می‌دهیم.
آیا قیمت ها در مای‌گیلا بروز هستند؟
بله ، تمامی محصولات مای‌گیلا داری قیمت بروز هستند و میتوانید با اطمینان خرید کنید.
سفارش من چه زمانی می‌رسد؟
سفارش شما باتوجه به مسافت و حجم آن ، بین ۳ تا ۶ روز به دست شما می‌رسد.
چطور میتوانم سفارشم پیگیری کنم؟
با ورود به پروفایل خود بر روی گزینه *پیگیری سفارش* کلیک کنید،سپس با وارد کردن شماره سفارش خود می‌توانید اخرین وضعیت سفارش و مرسوله خود را ببیند.همچنین درصورت لزوم می‌توانید به پشتیبان مای گیلا اطلاع دهید
چطور میتوانم ثبت نام کنم یا یک پروفایل ایجاد کنم؟
روی گزینه ورود/عضویت یا آیکون آن که در بالای سایت است کلیک کنید ،سپس در پایین فرم روی گزینه ثبت نام کلیک کنید ، شماره موبایل و رمز دلخواه خود را وارد کنید (کد تایید ورود برای تان پیامک میشود .)
شماره سفارش مای‌گیلا چیست و چرا به آن نیاز دارم؟
شماره سفارش ، کدی است که پس از ثبت سفارش ، به شما نشان داده و پیامک میشود و با این کد میتوانید از طریق سایت یا پشتیبان مای‌گیلا سفارش خود را پیگیری ، مرجوع و لغو کنید.
پویش حمایتی باهم برای ایران